هفته دوم بارداری

چشم انتظار هستید! همه‌ی والدین از روزی که تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند، مشتاق درآغوش کشیدن فرزندشان هستند. اصلا نگران نباشید. به زودی شاهد رشد هفته به هفته‌ی کودک‌تان خواهید بود.

همانطور که در مقاله‌ی هفته اول بارداری گفتیم، تا بعد از لقاح و لانه‌گزینی، باردار نیستید. پزشکان و ماماها، بارداری را از اولین روز آخرین پریودتان درنظر می‌گیرند. دلیل آن هم تفاوت تاریخ تخمک‌گذاری در بانوان است. بدین ترتیب می‌توانند تاریخ حدودی زایمان‌تان را مشخص کنند.

احتمالا به تازگی پریودتان تمام شده است. از الان تا حدود روز 21 پریود، بهتر است به طور برنامه‌ریزی شده، رابطه‌ی جنسی داشته باشید. هر قدر ورود اسپرم به بدن زن به تاریخ تخمک‌گذاری نزدیک‌تر باشد، احتمال باروری بیشتر است.

تخمک گذاری

تخمک‌گذاری چیست؟

در هر سیکل قاعدگی یک روز تخمک‌گذاری وجود دارد. در اکثر بانوان روز 14 پریود، تخمک‌گذاری انجام می‌شود.

داخل هر تخمدان توده‌های کیسه مانند پر از مایعی به نام فولیکول وجود دارد. از ابتدای پریود، حدود 20 تخمک فضای فولیکول را اشغال می‌کنند. آن‌ها بزرگ می‌شوند و در تاریخ تخمک‌گذاری به بزرگترین حالت خود می‌رسند. هر فولیکول یک تخمک آزاد می‌کند، که به این عمل تخمک‌گذاری گفته می‌شود.

 تخمک به سمت لوله فالوپ که رابط تخمدان و رحم است حرکت می‌کند. در آنجا منتظر رسیدن اسپرم می‌ماند. تخمک به محض بارور شدن توسط اسپرم، به سمت رحم حرکت کرده و در دیواره‌ی رحم لانه‌گزینی می‌کند.

تاریخ تخمک گذاری

تعیین روز تخمک‌گذاری

اگر سیکل قاعدگی منظمی داشته باشید، روز 14 پریودتان، بیشترین احتمال باروری را دارید. در همه افراد این موضوع صدق نمی‌کند و ممکن است تخمک‌گذاری بین روزهای 11-21 پریودی باشد. علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که همزمان با روزشمار تقویمی، می‌تواند به تشخیص این روز کمک کند.

در این دوران، مرتبا لیست زیر را چک کنید، تا متوجه تغییرات بدن‌تان در روز تخمک‌گذاری‌تان شوید:

  • کاهش دمای بدن پیش از تخمک‌گذاری و افزایش دما بلافاصله پس از آن
  • افزایش قوام، چسبندگی و لغزندگی ترشحات دهانه‌ی رحم (مانند سفیده‌ی تخم مرغ)
  • نرم و بازتر شدن دهانه رحم
  • احساس گرفتگی خفیف و درد در قسمت پایین شکم
  • افزایش میل جنسی
  • لکه بینی

البته این علائم در همه‌ی افراد یکسان نیست. گاهی ممکن است تشخیص از طریق نشانه‌ها مشکل باشد. همچنین اگر دوره قاعدگی منظمی نداشته باشید، تشخیص این روز از طریق روزشمار تقویمی هم سخت می‌شود. کیت‌های تشخیص روز قاعدگی، به همین منظور تولید شده‌اند.

شما می‌توانید این کیت‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنید. طریقه‌ی استفاده از آنها روی جعبه‌شان درج شده و بسیار آسان است. کافیست از روز 11 پریودتان از کیت‌ها استفاده کنید. روزی که هردو خط همرنگ یا بسیار شبیه به هم شدند، بالاترین احتمال باروری وجود دارد. 12 تا 24 ساعت بعد از زمان همرنگ شدن خط‌ها، تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد.

وضعیت شما در هفته دوم بارداری

حدودا در اواخر این هفته، مسابقه اسپرم‌ها شروع می‌شود. اگر اسپرم خوش‌شانس بتواند با تخمک آمیخته شود، لقاح صورت می‌گیرد. بعد از آن کم‌کم می‌توان حرف از باردار بودن زد و منتظر علامت‌های لانه‌گزینی تخمک بارور شده بود.

جالب است بدانید که معمولا در هر ماه یکی از تخمدان‌ها تخمک‌گذاری می‌کند. اما در بعضی از دوره‌های قاعدگی ممکن است هر دو تخمدان باهم فعالیت کنند. در نتیجه دو تخمک آزاد می‌شود. درصورتی که هر دو تخمک آزاد شده بارور شوند، دوقلو باردار می‌شوید.

احتمال بارداری دوقلویی در بعضی از بانوان بیشتر است. عواملی همچون وراثت دخالت مستقیم در این امر دارند. اما همیشه دو تخمک جداگانه باعث بارداری دوقلویی نمی‌شود. در بعضی موارد یک تخمک بارور می‌شود اما به دو سلول مجزا تقسیم شده و بارداری دوقلویی اتفاق می‌افتد.

اگر شما علاقه‌مند به بارداری دوقلویی هستید، توصیه می‌کنیم اطلاعات‌تان را در این زمینه گسترش دهید.

وضعیت فرزندتان در هفته دوم بارداری

همانطور که گفتیم در حقیقت در هفته دوم بارداری، هنوز جنین وجود ندارد. اما آغاز شکل‌گیری اولیه‌ی جنین از همین هفته است. درست بعد از لقاح و لانه‌گزینی!

آیا میدانستید که اواخر هفته دوم بارداری می‌توانید در تعیین جنسیت فرزندتان، دخیل باشید؟ اگر تمایل به داشتن فرزند پسر دارید، درست در روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار کنید. اما اگر فرزند دختر می‌خواهید باید روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه داشته باشید.

مراقبت های هفته دوم بارداری

مراقبت‌های هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری، بسیار با اهمیت است. در این ماه شما باید هرگونه استرس و اضطراب را در اطرافتان به حداقل ممکن برسانید. چرا که امکان دارد بدنتان آماده بارداری شده باشد و لقاح صورت گیرد. اما شما به دلیل استرس دچار خونریزی شوید. در این حالت اگر تخمک بارور شده هنوز نتوانسته باشد به درستی در دیواره‌ی رحم جای بگیرد، دفع می‌شود.

پس اگر با برنامه‌ریزی قبلی اقدام به بارداری کرده‌اید، از حالا باید بیشتر مراقب جسم و روحتان باشید. خواب کافی و تغذیه‌ی مناسب نیز باعث تقویت هورمون‌های بارداری شده و شانس باروری‌تان را بالا می‌برد. از مصرف داروهای گیاهی و داروهایی که از اثر آن‌ها اطلاع دقیق ندارید، بدون مشورت پزشک، جدا خودداری کنید.

پیشنهاد موشیما برای هفته دوم بارداری

بارداری با همه‌ی فراز و نشیب‌هایش، دوران خاطره انگیز و دلنشینی به خصوص برای مادر است. اما شما از حالا باید تمرین کنید که علاوه بر توجه به فرزندتان، هوای همسرتان را هم داشته باشید. اگر می‌خواهید دراین دوران کلاس های مختلف بروید، درکنار آن‌ها حتما برنامه‌های دونفره تفریحی نیز داشته باشید.

5 1 رای
1 ► امتیاز دهی ◄ 5

همین حالا نظر خود را با دیگران به اشتراک بذارید: کلیک کنید

دسته بندی‌های مقاله: ۳ ماهه اول بارداریبارداری
امتیاز 5 از 5 (1 نفر رای داده‌اند)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

بازگشت به صفحه محصولات