ویژگی‌های یک پدر خوب چیست؟

حضور پر رنگ پدر در خانه چه تاثیری بر آینده‌ی فرزندان دارد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت تحصیلات کودکان، نحوه‌ی رفتار آن‌ها در جامعه و رشد ذهنی آن‌ها، همگی به حضور دائمی و پر رنگ پدر در زندگیشان مربوط می‌شود. به راستی ویژگی‌های یک پدر خوب چه هستند؟

این باور قدیمی که: پدر، نقش کمتری از مادر در خانه و تربیت فرزندان دارد، باوری غلط است. پدری که نقش مفیدی در زندگی فرزندان خود دارد، مزایایی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد که هیچ شخص دیگری قادر به انجام آن نیست.

یک پدر خوب چگونه بر زندگی فرزندانش تاثیر می‌گذارد؟

بنایر تحقیقات میدانی انجام شده بر روی کودکان دبستانی ایالات متحده، کودکان بر این باورند که یک پدر خوب به آن‌ها حس امنیت می‌دهد. او قوی است و نمی‌گذارد که فرزدانش آسیب ببینند. در بسیاری از موارد، کودکان پدر خود را یک ابرقهرمان می‌دانند که می‌تواند آن‌ها را از هر خطری نجات دهد.

برخی دیگر از کودکان معتقدند که یک پدر خوب، دانا و سرشار از اطلاعات است و می‌تواند معلم بسیار خوبی باشد. همچنین آرام کردن کودک در مواقع ناراحتی و قابل اعتماد بودن از ویژگی‌های یک پدر خوب به شمار می‌آیند.

به نظر می‌رسد که فقط بودن در کنار فرزندتان برای رشد او کافی نیست. محققان ویژگی‌های خاصی را برای پدران تعریف کرده‌اند که با آن‌ها بتوانند به رشد شخصیتی و ذهنی فرزندشان کمک کنند.

در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید تا مهم‌ترین موارد از ویژگی‌های یک پدر خوب را با شما در میان بگذاریم:

قابل اتکا بودن

یک پدر خوب، باید در سختی و آسانی در کنار فرزندانش باشد. این که فقط حضور فیزیکی داشته باشید کافی نیست. شما باید در شادی‌ها و موفقیت‌ها با کودک جشن بگیرید و در مشکلات از او حمایت کنید و او را راهنمایی کنید.

درگیری مستقیم با مسائل روزمره‌ی کودک

شخصا درگیر علایق، برنامه‌ها و رویاهای فرزندتان شوید. حتی برای 15 دقیقه در روز هم که شده، کار و تلفن همراهتان را کنار بگذارید و با فرزندتان راجع به مسائلی که در زندگی‌اش در جریان است صحبت کنید. بگذارید او بداند: درست است که شما بیشتر اوقات حضور ندارید؛ ولی او را دوست دارید و زندگی‌اش برایتان جالب و مهم است.

نشان دادن عشق و اعتماد

بسیار مهم است که در زمان نیاز، مهربانی و امید را به فرزندتان نشان دهید. در مواقعی که کودک از خودش ناامید شده، شما باید به او بگویید که همواره به او و توانایی‌هاش باور دارید و به او افتخار می‌کنید. شما باید همیشه به کودک یادآور شوید که چقدر او را دوست دارید.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک پدر خوب

رفتار خوب با همسر

احترام و عشق نسبت به مادر فرزندتان، یکی ازمهم‌ترین ویژگی‌های یک پدر خوب است. این مسئله بدین معنا نیست که شما باید همواره با همسرتان موافق باشید؛ بلکه بدین معناست که همسرتان را با تمام نقص‌هایش دوست بدارید و برای او ارزش قائل باشید.

احترام به همسرتان، باید با عمل همراه باشد. شما با این کار به فرزندتان یاد می‌دهید که چگونه باید با مادرش و در آینده با دوستان یا همسرش رفتار کند. همچنین رفتار محبت‌آمیز شما با همسرتان، کودک را لبریز از احساس امنیت و اعتماد می‌کند.

ابراز همدلی

شما باید به منظور مشارکت در زندگی فرزندتان و همدلی با او، با دقت به صحبت‌ها و مسائل او گوش دهید. اگرسعی کنید خودتان را به جای فرزندتان بگذارید و او را درک کنید، او احساس ارزشمند بودن خواهد کرد. حتی اگر کاملا احساس کودک را درک نمی‌کنید، سعی کنید به او گوش دهید و احساساتش را نادیده نگیرید.

ایجاد ارتباط کلامی قوی

به عنوان یک پدر خوب، شما باید کلام و لحنی پر نفوذ و قدرتمند داشته باشید. یک پدر خوب قادر است به طور شفاف با فرزندانش ارتباط برقرار کند و به آن‌ها دستور‌العمل‌های دقیق بدهد. یک پدر مقتدر برای تربیت فرزندانش نیازی به داد و فریاد زدن ندارد؛ زیرا کلام او محکم و قاطعانه است و عادلانه رفتار می‌کند.

چگونه پدر خوبی باشیم؟

نترسیدن از اشتباهات

اگر کاری را اشتباه انجام دادید، آن را بپذیرید و در مقابل انتقادات انعطاف‌پذیر باشید. چه اشکالی دارد که فرزندان ببینند پدر و مادرشان نیز گاهی اشتباه می‌کنند؟ شما با این‌ کار به آن‌ها می‌آموزید که اشتباه کردن جزئی از انسانیت است و آن‌ها نباید به خاطر آن خجالت بکشند.

صداقت

هیچگاه در مقابل فرزندتان دروغ نگویید. زمانی که از کودک می‌خواهید تا به دروغ به همکارتان بگوید شما در خانه نیستید، هم دروغگویی را به او آموزش می‌دهید و هم اعتبار کلام خودتان را نزد فرزندتان از بین می‌برید.

اگر همواره ارزش صداقت و درستی را با رفتارتان به کودک نشان دهید، او هم راستگویی را خواهد آموخت و هم متوجه می‌شود که شما انسان قابل اعتمادی هستید و می‌شود روی حرف‌هایتان حساب کرد.

علاقه به بازی و بازیگوشی

عشق و علاقه‌تان را با استفاده از بازی به فرزندتان نشان دهید. وقتی از سر کار به خانه بر‌میگردید، حتی برای زمانی کوتاه با فرزندتان بازی کنید و برایش وقت بگذارید. بازی کردن با والدین برای کودکان بسیار لذت‌بخش است. همچنین به آن‌ها می‌آموزد که چگونه احساساتشان را بروز دهند و چطور به قوانین و محدودیت‌ها احترام بگذارند.

لیست ویژگی‌های یک پدر خوب

تلاشگر و مسئولیت‌پذیر بودن

برای فرزندانتان، رفتار درست در محیط کار و جامعه را مدل کنید. این قضیه فقط با دستاوردهای شخصی مرتبط نیست؛ بلکه به مسئولیت‌های اجتماعی و رضایت شخصی نیز مرتبط می‌شود.

با رفتارتان به فرزندانتان نشان دهید که تلاش کردن برای رسیدن به اهداف چقدر در زندگی مهم است. همچنین به آن‌ها بیاموزید که چه مسئولیت‌هایی در قبال اجتماع دارند.

سخن آخر

یک پدر خوب، در تمام لحظات تلخ و شیرین زندگی فرزندانش حضور دارد. صداقت، همدلی و مسئولیت‌پذیر بودن همگی جزو ویژگی‌های یک پدر خوب هستند. به عنوان پدر، باید به این باور برسید که نقش شما هم به اندازه‌ی نقش مادر در رشد و آینده‌ی فرزندتان مهم است. از این به بعد تلاش کنید تا بیشتر در زندگی کودکتان نقش داشته باشید.

0 0 رای ها
1 ► امتیاز دهی ◄ 5

همین حالا نظر خود را با دیگران به اشتراک بذارید: کلیک کنید

دسته بندی‌های مقاله: روانشناسی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

بازگشت به صفحه محصولات